Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Ενδιαφέρουσα συζήτηση για την αγροτική οικονομία πραγματοποίησε η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών στο Σπήλι

Η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών Ρεθύμνου διοργάνωσε ανοικτή συζήτηση με θέμα :

«Προβλήματα και προοπτικές της αγροτικής οικονομίας στην Κρήτη», την Τετάρτη 13/6 στο Δημαρχείο Σπηλίου.

Ο πρώτος εισηγητής, ο Δρ. Ευάγγελος Νικολαϊδης, Επίκουρος Καθηγητής Οικονομικού Τμήματος Πανεπιστημίου Κρήτης αναφέρθηκε διεξοδικά στην εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η αγροτική οικονομία στην Ελλάδα και στη διαιώνιση των διαρθρωτικών προβλημάτων του αγροτικού τομέα. Στα προβλήματα αυτά, όπως ο μικρός και πολυτεμαχισμένος κλήρος, η δυσμενής ηλικιακή σύνθεση, η χρόνια υποεπένδυση, ο χαμηλός βαθμός μεταποίησης, προστέθηκαν νέα διαρθρωτικά προβλήματα όπως η μεγάλη εξάρτηση του αγροτικού εισοδήματος από τις επιδοτήσεις και η αποδυνάμωση των συλλογικών θεσμών(συνεταιρισμοί-αγροτικοί σύλλογοι). Σήμερα ο αγροτικός τομέας συνεισφέρει κατά 5-6% στο ΑΕΠ και 12-13% στην απασχόληση , ενώ παίζει σημαντικό ρόλο και σε πολλούς άλλους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής (βιομηχανία τροφίμων-γεωργικών εφοδίων, συγκράτηση του πληθυσμού στην ύπαιθρο, οικολογική ισορροπία, κλπ). Παρ’όλα αυτά, η αγροτική πολιτική της χώρας μας έχει ταυτιστεί με την εκταμίευση πόρων από την Ε.Ε. και δεν έχει κανένα αναπτυξιακό προσανατολισμό.

Είναι γνωστό ότι διεθνώς η τάση είναι η μείωση της κρατικής στήριξης του αγροτικού τομέα και η έκθεση στο διεθνή ανταγωνισμό. Η αποσύνδεση μάλιστα των επιδοτήσεων από την παραγωγή που προβλέπει η νέα ΚΑΠ, θα οδηγήσει σε μείωση της αγροτικής παραγωγής και στην επιδείνωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων. Χωρίς να παραγνωρίζεται η αναγκαιότητα και η συμβολή των επιδοτήσεων στη διαμόρφωση του αγροτικού εισοδήματος, ασκείται κριτική στο τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιήθηκαν (85% για τη στήριξη του εισοδήματος των αγροτών και μόνο 15% για ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής). Οι επιδοτήσεις χωρίς ανάπτυξη δεν είναι στην πραγματικότητα «φιλοαγροτική» πολιτική, αλλά αναπαράγουν ένα ξεπερασμένο και μη αποδοτικό πρότυπο λειτουργίας της αγροτικής οικονομίας και συντηρούν την εξάρτηση του αγροτικού εισοδήματος από πηγές εκτός της παραγωγικής σφαίρας. Η επαναλαμβανόμενη εξαγγελία στόχων και πολιτικών οι οποίες ποτέ δεν υλοποιούνται, έχουν απαξιώσει πλέον τις έννοιες-κλειδιά για την ανάπτυξη, όπως «αναδιάρθρωση», «ανταγωνιστικότητα», «ποιότητα» κ.α. Το αγροτικό πρόβλημα είναι πολιτικό. Ο δικομματισμός και τα κόμματα εξουσίας απέδειξαν ότι δεν είναι σε θέση να το αντιμετωπίσουν διότι είναι ανίκανα να θίξουν στο παραμικρό τα κακώς κείμενα στον αγροτικό τομέα επειδή δεν αντέχουν το περίφημο «πολιτικό κόστος». Υπάρχουν προτάσεις για ένα εναλλακτικό πρότυπο ανάπτυξης με:

α. εξάντληση των περιθωρίων για άσκηση εθνικής αγροτικής πολιτικής στα πλαίσια της ΚΑΠ, β. ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό των υπηρεσιών που ασχολούνται με τον αγροτικό τομέα και παροχή επαρκούς τεχνικής στήριξης στους αγρότες, γ. ανάπτυξη διακλαδικών σχέσεων με τη βιομηχανία μεταποίησης αγροτικών προϊόντων, δ. ενίσχυση του συνεταιριστικού κινήματος και των ομάδων παραγωγών για την παρέμβαση τους σε όλο το κύκλωμα παραγωγής-μεταποίησης–εμπορίας των αγροτικών προϊόντων.

Στη δική του εισήγηση, ο γεωπόνος κ. Μανόλης Μαυρογιάννης παρουσίασε τα αδιέξοδα της νέας ΚΑΠ, η οποία με την αποσύνδεση των επιδοτήσεων από την παραγωγή θα οδηγήσει σε μείωση της παραγωγής, σε αδιαφορία των παραγωγών για την ποιότητα των προϊόντων, σε εγκατάλειψη καλλιεργήσιμων εκτάσεων ειδικά στην Κρήτη αφού παραδοσιακές καλλιέργειες(ελιά, αμπέλι) δεν είναι προωθούμενες. Στην κτηνοτροφία, η λάθος «κατά κεφαλήν» επιδοματική πολιτική οδήγησε σε αύξηση του ζωικού κεφαλαίου, σε υπερβόσκηση των ορεινών όγκων και υποβάθμιση των βοσκοτόπων, σε αντιθέσεις ανάμεσα σε κτηνοτρόφους και γεωργούς για τον έλεγχο των βοσκοτόπων, σε αύξηση των ζωοτροφών και του κόστους παραγωγής, σε υποχώρηση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων και σε μείωση του εισοδήματος. Έχουμε φτάσει στο σημείο όπου το συνάλλαγμα που δίνουμε για εισαγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων και κρέατος να πλησιάζει το συνάλλαγμα που δίνουμε για καύσιμα. Επισήμανε επίσης τα προβλήματα σε σχέση με τα κοινοτικά προγράμματα, τις λίγες προκηρύξεις σχεδίων βελτίωσης, τη γραφειοκρατία που απαιτείται για την κατάθεση των φακέλων, το τεράστιο πρόβλημα με τα μητρώα και τα λάθη που υπάρχουν, την έλλειψη κινήτρων για τους νέους αγρότες, τις δυσκολίες για την ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας-κτηνοτροφίας και την προώθηση της μεταποίησης των αγροτικών προϊόντων.

Στη ουσία, είπε ο κ. Μαυρογιάννης, δεν υπάρχει αγροτική πολιτική και κανείς δεν απαντά στο ερώτημα τι θέλουμε και που πάμε . Σήμερα υπάρχει ασφυκτικός έλεγχος των φυτοφαρμάκων-λιπασμάτων-σπόρων από τα μονοπώλια. Μια άλλη προοπτική για την ελληνική αγροτική οικονομία προϋποθέτει:

α. έμφαση στην ποιότητα των προϊόντων με στροφή στη βιολογική γεωργία-κτηνοτροφία, β. ασφάλεια των τροφίμων χωρίς προώθηση μεταλλαγμένων, γ. ανάπτυξη της υπαίθρου και με νέες πηγές εισοδήματος (πολυλειτουργικότητα-πολυαπασχόληση), δ. έρευνα για την αξιοποίηση των ντόπιων φυλών αιγοπροβάτων, για την παραγωγή σπόρων και ιδιοπαραγόμενων ζωοτροφών, ε. προστασία του περιβάλλοντος από την αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων–λιπασμάτων.

Κυκλοφοριακό πρόβλημα ή το πρόβλημα της κίνησης των πεζών

Την Τετάρτη 25 Απριλίου 2007 σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου συζητήθηκαν θέματα που αφορούν στο «κυκλοφοριακό» πρόβλημα της πόλης του Ρεθύμνου. Τέσσερις μήνες μετά την ανάληψη καθηκόντων από τη νέα δημοτική αρχή θα ανέμενε κανείς την ανακοίνωση συγκεκριμένων πολιτικών για την αντιμετώπιση ενός ζητήματος που έχει σοβαρή επίπτωση στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της πόλης και των επισκεπτών της.

Αντί για αυτό, όσοι/όσες παραβρέθηκαν στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου παρακολούθησαν τον βασικό εισηγητή της πλειοψηφίας να επαναλαμβάνει γενικότητες για το πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα της κίνησης και της στάθμευσης των αυτοκινήτων στην πόλη, την κακή νοοτροπία που έχουν οι ιδιοκτήτες τροχοφόρων και τις ανεπαρκείς δομές στάθμευσης και μετακίνησης με μέσα μαζικής συγκοινωνίας.

Μ’ άλλα λόγια ανακοινώθηκαν ξανά οι γενικές αρχές γύρω από τις οποίες, στο απώτερο μέλλον, θα διαμορφωθούν συγκεκριμένες πολιτικές. Θα μπορούσε κάλλιστα, η νέα δημοτική αρχή να ξαναμοιράσει το γενικόλογο εδάφιο για το κυκλοφορικό που τύπωσε στο προεκλογικό της πρόγραμμα (σελ. 12-13). Τουλάχιστον εκεί αποτυπώνεται η ανάγκη για πολιτικές που θέτουν τον μη εποχούμενο πολίτη στο επίκεντρό τους σε αντίθεση με την εν λόγω εισήγηση, η οποία επικεντρώθηκε στα τροχοφόρα και την εξυπηρέτησή τους.

Η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών πιστεύει ακράδαντα ότι οι όποιες παρεμβάσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης οφείλουν να εκκινούν από τις ανάγκες των πεζών, καθιστώντας σαφές ότι η συνεχής αύξηση της κυκλοφορίας των ιδιωτικής χρήσης οχημάτων είναι: α) εξαιρετικά επιβλαβής για το περιβάλλον λόγω της εκπομπής επικίνδυνων ρύπων, β) ανορθολογική στο οικονομικό επίπεδο, με δεδομένη την τιμή της βενζίνης και την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας μας, και γ) καταστροφική για τον κοινωνικό ιστό και τις κοινωνικές σχέσεις. Οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους παραμερίζονται χάριν της κίνησης των τροχοφόρων ενώ δεν απουσιάζουν συμπεριφορές οδηγικής επιθετικότητας με ανυπολόγιστο ανθρώπινο κόστος.

Χαρακτηριστικό δείγμα της προτεραιότητας που και η νέα δημοτική αρχή, αλλά και η αντιπολίτευση στο Δήμο, αποδίδουν στο ιδιωτικό αυτοκίνητο αποτελεί και η πρόθεσή τους για «αξιοποίηση» μέρους της κεντρικής αμμώδους παραλίας της πόλης, με πρόσχημα τη μείωση των θέσεων στάθμευσης στην πλατεία του Αγνώστου Στρατιώτη και την πλήρη απαγόρευση στάθμευσης στο λεγόμενο «βόρειο μέτωπο» της παραλίας. Πρόκειται για μια απόφαση που θέλει και «την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο». Όμως αυτή η πολιτική αντίληψη συνέβαλε στη γιγάντωση των τοπικών προβλημάτων, αυτή η πολιτική κουλτούρα έχει επιβάλλει το νόμο της αδράνειας, αλλά και της σιωπής μπροστά στις κάθε είδους αυθαιρεσίες. Αντίθετα, η επίλυση των προβλημάτων προϋποθέτει τη συστηματική και επίπονη μελέτη, την υιοθέτηση κατευθυντήριων αρχών, τη συλλογική διαβούλευση με τους πολίτες (και όχι μόνο με τα κάθε είδους συμφέροντα) και τέλος, γενναίες πολιτικές αποφάσεις που δεν υπολογίζουν το προσωπικό και πολιτικό κόστος.

Όσον αφορά στο ζήτημα της στάθμευσης η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών προτείνει άμεσα την πλήρη αξιοποίηση της μαρίνας ως χώρου στάθμευσης με σωστή διαγράμμιση και το αναγκαίο προσωπικό για την ορθή διαχείρισή του. Για το πρόβλημα της κίνησης στην πόλη, προτείνουμε τη διαμόρφωση ενός πυκνού δικτύου δωρεάν μετακίνησης με μικρά λεωφορεία που θα συνδέει όλα τα σημεία της πόλης. Όμως, η επιτυχία αυτής της επιλογής δεν εξαρτάται από τους σχεδιασμούς μιας ολιγομελούς ομάδας, περισσότερο ή λιγότερο ειδικών. Άλλωστε η δρομολόγηση μικρών λεωφορείων στο παρελθόν απέτυχε και οφείλουμε όλοι, πριν προεξοφλήσουμε την αποτυχία του νέου εγχειρήματος, να εντοπίσουμε τους παράγοντες που μπορούν να εγγυηθούν την επιτυχία του.

Απαραίτητο, λοιπόν, είναι να κληθούν οι πολίτες κάθε περιοχής να συνδιαμορφώσουν τη λειτουργία αυτού του συγκοινωνιακού δικτύου στη βάση των καθημερινών αναγκών τους. Μέσα από μια καμπάνια για τα ατομικά και συλλογικά ωφελήματα που θα προκύψουν από τη χρήση μέσων μαζικής συγκοινωνίας και την ενεργή εμπλοκή των χρηστών αυτών των μέσων στη λειτουργία τους θα μπορέσουμε να εγγυηθούμε τόσο την επιτυχία του εγχειρήματος όσο και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για ζητήματα του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής στον αστικό χώρο. Είναι για παράδειγμα απαραίτητο να καταγραφούν οι ανάγκες μετακίνησης του μαθητικού πληθυσμού από τις κατοικίες τους στα σχολεία και στα φροντιστήριά τους και αντίστροφα. Η κάλυψη αυτών των αναγκών με μέσα μαζικής μετακίνησης θα ελαφρύνει σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο στην πόλη.

Επιπλέον χρειάζεται να ενισχυθούν οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης, όπως για παράδειγμα η μετακίνηση με ποδήλατα, αλλά κυρίως η μετακίνηση των κατοίκων δίχως τη χρήση κανενός μέσου. Ως προς την επιλογή του ποδηλάτου, ο Δήμος πρέπει να αισθάνεται ευτυχής που στους κόλπους του ενεργοί πολίτες (Σύλλογος Ποδηλατών, Πολιτιστικός Σύλλογος, Περιβαλλοντικός Σύλλογος, Φιλοζωϊκός Σύλλογος κ.ά.) αυτο-οργανώνονται και προβάλλουν πραγματικά εναλλακτικές λύσεις για οξυμένα τοπικά προβλήματα. Αρκεί βέβαια να σεβαστεί την αυτονομία τους και να δίνει τη δέουσα προσοχή στην κριτική τους. Οι αφορισμοί του τύπου « δεν δικαιούνται δια να ομιλούν», για όσους ασκούν τεκμηριωμένη κριτική στις αποφάσεις του Δήμου, δεν τιμά ούτε τη δημοτική αρχή ούτε βέβαια τους ενεργούς πολίτες που διεκδικούν το αυτονόητο: οι απόψεις τους και τα αιτήματά τους να αντιμετωπίζονται με πολιτικό επιχειρήματα.

Το μεγάλο πρόβλημα της πόλης βρίσκεται στην κίνηση των πεζών. Έλλειψη πεζοδρομίων, καταπατήσεις των υφιστάμενων από «επιχειρηματίες», αυθαίρετες κατασκευές σε ακάλυπτους χώρους πολυκατοικιών, αυθαίρετες καταλήψεις δημοσίων χώρων κλπ, συνθέτουν την εικόνα μιας πολιτείας που έχει αμαχητί παραδοθεί στο δίκαιο του βαρβαρότερου. Οι πεζοί στην πόλη αυτή δεν έχουν δικαιώματα, τα έχουν, με τη βία του ισχυρότερου, «εκχωρήσει» στα τροχοφόρα και στους «πονηρούς» που λειτουργούν με μόνο κριτήριο το ιδιοτελές συμφέρον τους. Δυστυχώς, για όλα αυτά, δεν ακούσαμε κανένα σκεπτικό και καμιά πρόταση μέτρων να συζητείται στο Δημοτικό Συμβούλιο. Το δείγμα της πολιτικής επάρκειας της νέας δημοτικής αρχής θα κριθεί στο επίπεδο της πραγματικής διευκόλυνσης της κίνησης των πεζών στην πόλη. Πόσο θα συνεχίσει να ανέχεται η νέα δημοτική αρχή, αλλά και οι υπηρεσίες της νομαρχίας τις καταπατήσεις των δημόσιων χώρων και τις αυθαιρεσίες; Η ακύρωσή τους είναι η μόνη προϋπόθεση για την εγγύηση της ανεμπόδιστης κίνησης των κατοίκων στην πόλη και για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής μας.

Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών

Ρέθυμνο

Τετάρτη 16 Μαΐου 2007

Όχι άλλα θύματα στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών

Ερώτηση της βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς Ασημίνας Ξηροτύρη-Αικατερινάρη προς τους Υπουργούς Δημόσιας Τάξης και Εσωτερικών

Ο χαμός των τριών εποχικών δασοπυροσβεστών στο Ρέθυμνο, έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά γεγονότων του φετινού καλοκαιριού και καταδεικνύει με τον πιο ανάγλυφο τρόπο τις μεγάλες ελλείψεις του κρατικού μηχανισμού στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών. Δείχνει ακόμη, την έλλειψη συντονισμού πυροσβεστικών δυνάμεων, την μη επιστημονική γνώση του τρόπου συμπεριφοράς του στοιχείου της φωτιάς, την έλλειψη γνώσης της συγκεκριμένης δασικής περιοχής, την αδυναμία αλυσιδωτής ανάπτυξης των πυροσβεστών και των εποχιακών δασοπυροσβεστών και παράλληλα την αδυναμία υποστήριξης αυτών που ενδεχόμενα να κινδυνεύει άμεσα η ζωή τους.

Έχουμε πολλές φορές στο παρελθόν θέσει με ερωτήσεις μας το θέμα της έλλειψης μονίμου προσωπικού δασοπροστασίας των πολλών κενών οργανικών θέσεων, οπότε δημιουργείται η ανάγκη κάλυψή τους με εποχικούς. Έτσι το καλοκαίρι το κυρίως θέμα είναι οι δασικές πυρκαγιές και γιʼ αυτό προσλαμβάνονται οι εποχικοί, συνολικά 5.500 κάθε αρχή της θερινής περιόδου.

Δεν είναι η πρώτη φορά που έχουμε θύματα στον αγώνα κατά της πυρόσβεσης σε δασική έκταση. Ωστόσο, όλα τα στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι μόνο από τύχη δεν θα θρηνήσουμε και άλλα θύματα. Είναι γνωστό ότι, οι εποχικοί πυροσβέστες δεν λαμβάνουν κάποια ιδιαίτερη εκπαίδευση, δεν περνούν κάποιο σχολείο. Όσοι υπηρετούν μόνιμα στην πυροσβεστική κάνουν 6 μήνες εκπαίδευση θεωρητική και πρακτική στο πλαίσιο της οποίας από το 2000 πραγματοποιούνται ειδικά μαθήματα που αφορούν τη δασοπυρόσβεση. Η εκπαίδευση όσων προσλαμβάνονται ως εποχικοί γίνεται κυρίως στις μονάδες όπου μεταβαίνουν και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις συνθήκες που θα συναντήσουν εκεί. Τυπικά οι πυροσβέστες, μόνιμοι και εποχικοί, ακολουθούν μηνιαίο πρόγραμμα εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι το ημερήσιο πρόγραμμά τους, όταν δεν υπάρχει επιχείρηση σε εξέλιξη, περιλαμβάνει 2 ώρες εκπαίδευσης εκτός από την Παρασκευή.

Έως το 2003 πραγματοποιούνταν πολλά σεμινάρια για την πυρόσβεση, δεδομένου ότι λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων υπήρχαν τα ανάλογα κονδύλια. Από τότε όμως δεν έχει εκδοθεί εγκύκλιος διαταγή για την πραγματοποίηση κάποιων σεμιναρίων.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

-Πώς προτίθενται να αντιμετωπίσουν την έλλειψη σε μόνιμο κι εκπαιδευμένο προσωπικό δασοπροστασίας;
- Υπάρχει σχεδιασμός άμεσης και ουσιαστικής εκπαίδευσης των εποχικών και με ποια συγκεκριμένα μέτρα θα υλοποιηθεί;

Η ερωτώσα βουλευτής

Ασημίνα Ξηροτύρη Αικατερινάρη

Η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών Ρεθύμνου είναι αντίθετη με το διαμετακομιστικό λιμάνι στη Νότια Κρήτη

Η δημοσιοποίηση της προκαταρκτικής μελέτης για το σχεδιαζόμενο λιμάνι στην ευρύτερη περιοχή της Αγίας Γαλήνης δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας. Δεν πρόκειται για ένα ανοικτό εμπορικό και τουριστικό λιμάνι ελληνικών συμφερόντων που θα αναβάθμιζε την περιοχή σε νότια πύλη της Ευρώπης και για το οποίο βεβαίως συμφωνούμε , αλλά για ένα υπετροφικό κλειστό λιμάνι-σταθμό μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων (containers) για την εξυπηρέτηση εμπορικών επιχειρήσεων κυρίως της Κίνας και της Νότιας Κορέας. Προφανώς για να «χρυσωθεί το χάπι», η μελέτη προτείνει ως παράλληλα έργα τη διαμόρφωση θέσης πρόσδεσης κρουαζερόπλοιων και διακίνησης επιβατών, την κατασκευή λιμένα σκαφών αναψυχής (μαρίνα) και τη δυνατότητα διακίνησης αγροτικών προϊόντων. Όπως όμως έχει ομολογήσει παλαιότερα ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, το λιμάνι θα συνοδεύεται από μια εκτεταμένη βιομηχανική ζώνη για τη συναρμολόγηση και προώθηση των προϊόντων μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών. Άρα ο βασικός του χαρακτήρας είναι βιομηχανικός-διαμετακομιστικός και οι συμπληρωματικές λειτουργίες είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα υλοποιηθούν.

Οι αρνητικές επιπτώσεις ενός τέτοιου έργου είναι δύσκολο να κρυφτούν. Η καταστροφική επίδραση στο οικοσύστημα της περιοχής (σε μια περιοχή με βιότοπους και προστατευόμενες περιοχές Ναtura) είναι αναμφισβήτητη. Η απειλή θαλάσσιας ρύπανσης των ακτών της νότιας Κρήτης είναι μεγάλη και η αλλαγή του χαρακτήρα της τοπικής οικονομίας είναι δεδομένη. Κάθε προοπτική για μια ήπια και βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής ακυρώνεται χωρίς να υπάρχει κανένα όφελος, ούτε καν σε θέσεις εργασίας, αφού η πρόθεση των κατασκευαστριών εταιρειών είναι να χρησιμοποιήσουν αυτοματοποιημένες εγκαταστάσεις ελάχιστου εργατικού κόστους.

Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μ. Κεφαλογιάννης ενώ δηλώνει ότι το λιμάνι δεν θα γίνει χωρίς τη συναίνεση των κατοίκων της περιοχής , μεθοδεύει την «επιλεκτική» ενημέρωση των φορέων για την μελέτη που έχει συνταχθεί, αποκλείοντας τον κατ’εξοχήν εμπλεκόμενο Δήμο Λάμπης. Είναι δικαιολογημένες λοιπόν οι αντιδράσεις των φορέων της περιοχής τόσο για τις ουσιαστικές πλευρές της επένδυσης αυτής , όσο και για τη διαδικασία που έχει ακολουθηθεί. Αυτό που χρειάζεται από τους θεσμικούς φορείς του Ρεθύμνου δεν είναι η διατύπωση ερωτημάτων αλλά η πολιτική άποψη για την αναγκαιότητα ή όχι του έργου. Το πραγματικό ερώτημα είναι: θέλουμε ή όχι μια ιδιωτική επένδυση μεγάλης κλίμακας που θα πλήξει το περιβάλλον και θα ανατρέψει πλήρως το οικονομικό και κοινωνικό τοπίο στην ευρύτερη περιοχή;

Εμείς λέμε κατηγορηματικά όχι. Γιατί κατά την πολιτική μας εκτίμηση δεν πρόκειται για μια τοπική, περιφερειακή ή εθνική αναπτυξιακή επιλογή αλλά για μια αδιαφανή επιχειρηματική συμφωνία, με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας περίπου στο ρόλο του «κτηματομεσίτη».

Η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών θα παρακολουθήσει την υπόθεση και θα συμμετέχει στο δημόσιο διάλογο για να εκφράσει με σαφήνεια τις αντιρρήσεις της για το έργο και τη θέση της για το είδος της ανάπτυξης που χρειάζεται η περιοχή . Η θέση αυτή συνοπτικά είναι: ήπια τουριστικά ανάπτυξη, χωρίς το γιγαντισμό και τις αρνητικές παρενέργειες της βόρειας ζώνης, με ταυτόχρονη στροφή στη βιολογική γεωργία και στη ανάδειξη των περιβαλλοντικών,πολιτιστικών και διατροφικών πλεονεκτημάτων της περιοχής.

Ρέθυμνο 12/5/2007

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ

Διαχείριση απορριμμάτων: κριτήριο αναπτυξιακής αντίληψης και αποτελεσματικότητας της τοπικής εξουσίας.

Το αδιέξοδο στη διαχείριση των απορριμμάτων είναι πια πασιφανές. Μόνο που οι τοπικοί άρχοντες το συνειδητοποίησαν πολύ αργά. Τόσα χρόνια «έσπρωχναν τα σκουπίδια κάτω από το χαλί» (βλ. χωματερή Μαρουλά) και περίμεναν τον περιφερειακό σχεδιασμό να λύσει ως δια μαγείας το πρόβλημα.

Η πολιτική ευθύνη των παραγόντων της τοπικής εξουσίας (Δημοτικής και Νομαρχιακής) είναι τεράστια. Η πλήρης αποτυχία της στη διαχείριση αυτού του κομβικού προβλήματος της σύγχρονης κοινωνίας είναι απόδειξη ότι η φιλολογία περί «βιώσιμης ανάπτυξης» είναι σκέτη κοροϊδία και ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα πολιτικού σχεδιασμού, οργάνωσης και αποτελεσματικότητας στην διαχείριση των τοπικών υποθέσεων.

Σήμερα όλο και περισσότεροι συνειδητοποιούν ότι όπως ο προηγούμενος περιφερειακός σχεδιασμός δεν προχώρησε έτσι και ο νέος (προβλέπει κεντρική μονάδα στα όρια των νομών Ηρακλείου-Ρεθύμνου) δεν πρόκειται να εφαρμοστεί και να δώσει λύση στο διογκούμενο πρόβλημα της διάθεσης των απορριμμάτων του Νομού μας. Άρα η μετάθεση της επίλυσης του προβλήματος στην υλοποίηση σχεδίων εκτός Νομού Ρεθύμνου, αποτελεί προκλητική ανευθυνότητα και συνιστά εμπαιγμό των πολιτών.

Το παράδειγμα των Χανίων, όπου με πρωτοβουλία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης δόθηκε οριστική λύση οικολογικά αποδεκτή και οικονομικά βιώσιμη (εργοστάσιο μηχανικής διαλογής και ανακύκλωσης+ΧΥΤΑ+διαλογή στην πηγή), δείχνει ότι σήμερα αυτό που λείπει δεν είναι οι μελέτες και η τεχνολογία αλλά η πολιτική βούληση για την επίλυση του προβλήματος των σκουπιδιών.

Η νέα δημοτική αρχή ρωτά επίμονα: πείτε μας τι να κάνουμε τώρα;

Θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε το ερώτημα και να πούμε ότι δεν μπορεί να απευθύνεται σε όσους χρόνια τώρα υποδείκνυαν συγκεκριμένες λύσεις αλλά ο Δήμος Ρεθύμνου «ροκάνιζε» το χρόνο.

Εμείς απαντούμε κατ’ αρχήν στο τι δεν πρέπει να κάνουμε:

Αναμονή εφαρμογής του περιφερειακού σχεδιασμού.
Συνεχείς άγονες συσκέψεις.
Διαιώνιση της λειτουργίας της χωματερής στο Μαρουλά.
Εναπόθεση όλων των απορριμμάτων του Νομού στο ΧΥΤΑ Αμαρίου.
Εργοστάσιο θερμικής επεξεργασίας των σκουπιδιών, όσο και αν παρουσιαστεί σαν σύγχρονο και «οικολογικό».

Η απάντηση μας είναι σαφής: ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΛΥΣΗ ΣΕ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ. Αυτή η πολιτική συμφωνία πρέπει να περιλαμβάνει την υιοθέτηση της διαλογής στην πηγή και της ανακύκλωσης ως βασικής συνιστώσας της λύσης , με ταυτόχρονη εξεύρεση νέου χώρου που θα συνδυάζει , με υπόδειξη ειδικής μελέτης, τις καλύτερες και πιο φιλικές προς το περιβάλλον εναλλακτικές λύσεις (ΧΥΤΑ, ΧΥΤΥ, μηχανική διαλογή κλπ).

ΡΕΘΥΜΝΟ 31/1/2007

Αλληλεγγύη στο Δήμαρχο Ελληνικού Χ.Κορτζίδη

Συμπαράσταση στον αγώνα για την υπεράσπιση των δημόσιων χώρων

Η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών Ρεθύμνου εκφράζει την αλληλεγγύη της στο Δήμαρχο Ελληνικού Χρήστο Κορτζίδη ο οποίος βρίσκεται σε απεργία πείνας από τις 18/5 διεκδικώντας την «απελευθέρωση» της παραλίας από τις χαριστικές συμφωνίες με ιδιώτες και το δικαίωμα των πολιτών να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις ακτές.

Ο Χρήστος Κορτζίδης, γνωστός σε όλους για το ήθος και την αγωνιστική του συνέπεια, δίνει με την απεργία πείνας που ξεκίνησε, νόημα και περιεχόμενο στην απαξιωμένη σήμερα, έννοια του αιρετού αντιπροσώπου των πολιτών.

Ο Δήμαρχος Ελληνικού δεν είναι μόνος του. Όπως απέδειξε η χθεσινή συγκέντρωση συμπαράστασης, έχει στο πλευρό του τους πολίτες της περιοχής και είμαστε σίγουροι ότι το κίνημα για την ελεύθερη χρήση των παραλιών θα νικήσει. Η «απελευθέρωση» της παραλίας από τα κάγκελα των καταπατητών, παρουσία χιλιάδων πολιτών των γύρω περιοχών, έχει τεράστια συμβολική αξία.

Ο αγώνας του Δημάρχου Χρήστου Κορτζίδη για την υπεράσπιση των δημόσιων χώρων από την «πλημμυρίδα» της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης, μας αφορά όλους. Γιατί και στο Ρέθυμνο, όπως και στις περισσότερες περιοχές της χώρας, το αίτημα της ανακατάληψης του δημόσιου χώρου και της κατοχύρωσης των δικαιωμάτων των πολιτών έναντι των επιχειρηματικών συμφερόντων, παραμένει πάντα επίκαιρο.

ΡΕΘΥΜΝΟ 31/5/2007

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

Ο ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΝ ΟΨΕΙ 4ου ΚΠΣ

Οι Θέσεις της Εναλλακτικής Κίνησης Πολιτών Ρεθύμνου

Η συζήτηση για την αξιοποίηση του Δ’ ΚΠΣ στην τοπική ανάπτυξη, επιβάλλει μια πολιτική αποτίμηση της εμπειρίας από τα προηγούμενα ΚΠΣ. Το σημαντικότερο πρόβλημα δεν ήταν, κατά τη γνώμη μας, η μειωμένη απορροφητικότητα των πόρων με κίνδυνο απένταξης έργων και οριστικής απώλειας πιστώσεων , αλλά το γεγονός ότι δεν υπήρχε ένα συνεκτικό αναπτυξιακό σχέδιο με κοινωνικές προτεραιότητες ούτε σε επίπεδο Περιφέρειας ούτε σε επίπεδο Νομού. Αυτό που υπήρχε ήταν κατάλογοι αποσπασματικών έργων προς ένταξη με βασικό κριτήριο την ωριμότητα, που δεν υπηρετούσαν μια στρατηγική συνολικής-και όχι μόνο οικονομικής- κοινωνικής ανάπτυξης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «φαραωνικό» έργο του Φράγματος των Ποταμών που έχει απορροφήσει την πλειονότητα των πόρων από το Β’ και Γ’ ΚΠΣ δημιουργώντας σοβαρά ελλείμματα σε τομείς με μεγάλη κοινωνική σημασία(υποδομές Παιδείας-Υγείας, προστασία του περιβάλλοντος, ενίσχυση των οικονομικών δραστηριοτήτων στη ύπαιθρο κλπ). Άρα το θέμα της αξιοποίησης του Δ’ ΚΠΣ δεν είναι διαχειριστικό ζήτημα αλλά πρωτίστως πολιτικό.

Μπροστά στη νέα προγραμματική περίοδο 2007-2013 οφείλουμε να λάβουμε υπ’ όψιν μας τα εξής:

Το μοντέλο διαχείρισης του Δ’ ΚΠΣ θα είναι πιο συγκεντρωτικό και γραφειοκρατικό με υποβαθμισμένο το ρόλο της Αυτοδιοίκησης στη σύνταξη και υλοποίηση του επειδή οι τελικοί δικαιούχοι (Δήμοι-Νομαρχίες-Αναπτυξιακές Εταιρείες) πρέπει να είναι πιστοποιημένοι. Γι’ αυτό και έχει προβλεφθεί η δημιουργία της Ανώνυμης Εταιρείας «Δήμος Α.Ε.» η οποία θα αναλάβει για λογαριασμό των ΟΤΑ που δεν θα μπορούν να πιστοποιήσουν τη διοικητική και τεχνική επάρκεια τους, την εκτέλεση των έργων.

Το 50% περίπου του Δ’ ΚΠΣ αφορά την αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων, περιορίζοντας τα περιθώρια χρηματοδότησης έργων υποδομής. Το οργανωτικό πλαίσιο θα είναι πιο αυστηρό σε σχέση με το Γ’ ΚΠΣ με βασικό κανόνα τη συγκριτική και όχι τη μεμονωμένη αξιολόγηση των προτάσεων. Ο ανταγωνιστικός χαρακτήρας του Δ’ ΚΠΣ επιβάλλει σοβαρή διοικητική αναδιάρθρωση και καλή προετοιμασία σε όλα τα επίπεδα της Αυτοδιοίκησης.

Για την Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών, η αξιοποίηση του Δ’ ΚΠΣ πρέπει να υπηρετεί τον πολιτικό στόχο μιας ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ που δίνει έμφαση στη βελτίωση της οικονομικής θέσης και της ποιότητας ζωής των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται στον τόπο μας, στην κοινωνική και υγειονομική προστασία, στην οικολογική ισορροπία και στην μορφωτική-πολιτιστική πρόοδο. Στο πλαίσιο αυτό, ο αναπτυξιακός προσανατολισμός που προτείνουμε έχει τις παρακάτω προτεραιότητες:

Διαχείριση στερεών απορριμμάτων
Όχι συνεχής μετάθεση του προβλήματος στον περιφερειακό σχεδιασμό αλλά επίλυση του σε νομαρχιακό επίπεδο. Επείγει η εκπόνηση μελέτης για την υπόδειξη εναλλακτικών λύσεων χωρίς περιβαλλοντική επιβάρυνση και με συνδυασμό ανακύκλωσης στην πηγή-μηχανικής διαλογής-ΧΥΤΑ.

Διαχείριση υγρών αποβλήτων

Ολοκληρωμένα συστήματα βιολογικού καθαρισμού των λυμάτων των παράκτιων περιοχών αλλά και των Δήμων της ενδοχώρας.

Ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

Διευκόλυνση των επενδύσεων στις ΑΠΕ (ανεμογεννήτριες-φωτοβολταϊκά συστήματα)-προώθηση βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής ιδιαίτερα στα Δημόσια κτίρια.

Προστασία της Υγείας-Κοινωνική Αλληλεγγύη

Εκπόνηση ενός συνολικού αναπτυξιακού σχεδίου στο χώρο της Υγείας και της Κοινωνικής Φροντίδας με βασικό «εργαλείο» το «Χάρτη Υγείας-Πρόνοιας» του Νομού. Χωροθέτηση και χρηματοδότηση ενός νέου Νομαρχιακού Νοσοκομείου εκτός πόλεως. Δημιουργία Κέντρου Υγείας Αστικού Τύπου. Ολοκλήρωση δομών Ψυχικής Υγείας (Ψυχιατρική Κλινική Νοσοκομείου-Ξενώνας Μετανοσοκομειακής Φροντίδας-Κέντρο Ψυχικής Υγείας). Αναβάθμιση-επέκταση Προνοιακών Ιδρυμάτων. Δημιουργία Ξενώνα Κακοποιημένης Γυναίκας-Παιδιού.

Επίλυση του κτιριακού προβλήματος της εκπαίδευσης

Χρηματοδότηση νέων σχολικών συγκροτημάτων ιδιαίτερα στην πόλη και τους όμορους Δήμους (Νικηφόρου Φωκά-Αρκαδίου) που δέχονται ασφυκτική πίεση μαθητικού πληθυσμού.

Αθλητικές υποδομές

Χωροθέτηση και κατασκευή «αθλητικού πάρκου» που θα περιλαμβάνει σύγχρονες υποδομές και εγκαταστάσεις πολλαπλών αθλητικών χρήσεων καθώς και κολυμβητήριο.

Ανάπτυξη της υπαίθρου

Χρηματοδότηση λιμνοδεξαμενών-αρδευτικών δικτύων-επενδύσεων στον οικοτουρισμό και στη βιολογική γεωργία-κτηνοτροφία. Ανάδειξη των φυσικών, γεωμορφολογικών,πολιτιστικών και διατροφικών πλεονεκτημάτων της περιοχής μας.

Οδικό δίκτυο

Προτεραιότητα στον ΒΟΑΚ και στην εξασφάλιση γρήγορης και ασφαλούς σύνδεσης με τα γειτονικά αεροδρόμια. Η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων είναι στόχος κοινωνικής-οικονομικής-αναπτυξιακής σημασίας.

Ολοκλήρωση αμαριώτικου δρόμου

Για τον ΝΟΑΚ προκρίνουμε τη χρηματοδότηση της «μεσογειακής» και όχι της «παραλιακής» λύσης στην υπάρχουσα μελέτη με προτεραιότητα στα τμήματα που αφορούν το υφιστάμενο επαρχιακό δίκτυο.

Ακτοπλοϊκή σύνδεση

Χρηματοδότηση μελέτης για τη συγκριτική αξιολόγηση της αναβάθμισης του υφιστάμενου λιμανιού ή της μεταφοράς του δυτικά της πόλης. Παρέμβαση της ΝΑΡ για την έγκριση ναυτολόγησης 2ου πλοίου στη γραμμή Ρέθυμνο-Πειραιά.

Η συγκροτημένη προβολή και διεκδίκηση από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ρεθύμνου ενός Σχεδίου Εναλλακτικής Κοινωνικής Ανάπτυξης απαιτεί εκτός από πολιτική βούληση και ένα επιστημονικό «εργαλείο»: ένα Κέντρο Έρευνας , Τεκμηρίωσης και Σχεδιασμού του Νομού Ρεθύμνου που θα έχει τη δυνατότητα ανάλυσης της υπάρχουσας οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας και διατύπωσης τεκμηριωμένων εναλλακτικών λύσεων στα πλαίσια μια εφαρμόσιμης αναπτυξιακής στρατηγικής.

Υπάρχει τέλος και ένα πολιτικό ζήτημα κομβικής σημασίας. Η υλοποίηση αυτού του αναπτυξιακού σχεδιασμού προϋποθέτει την εξασφάλιση των αναγκαίων κοινοτικών και εθνικών πόρων και όχι την αναζήτηση «χρηματοδοτικών εργαλείων» όπως οι ΣΔΙT (Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα) που στην πράξη οδηγούν στη διεύρυνση των δυνατοτήτων κερδοσκοπικής δραστηριότητας του μεγάλου κατασκευαστικού τομέα στη χώρα μας και στην υποθήκευση του δημόσιου χαρακτήρα των υποδομών κοινωνικής σημασίας.

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ

Ποιοι είμαστε και τι θέλουμε;

Η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών Ρεθύμνου είναι μια αυτοδιοικητική πρωτοβουλία που συμμετέχει στις νομαρχιακές εκλογές της 15ης Οκτωβρίου επιδιώκοντας να εκφράσει τις αγωνίες, τις ευαισθησίες και τις προσδοκίες των αριστερών και προοδευτικών ανθρώπων, την απαίτηση όλων των πολιτών για βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη και την ύπαιθρο του Νομού μας.

Αποτελείται από ανθρώπους με μακρόχρονη πολιτική παρουσία, με αναγνωρισμένη θητεία σε μαζικούς φορείς, με συμμετοχή στους συνδικαλιστικούς και κοινωνικούς αγώνες, με ενεργό ρόλο στις ριζοσπαστικές τοπικές συλλογικότητες, με αποδεδειγμένη ευαισθησία, γνώση των προβλημάτων και διαθεσιμότητα συλλογικής προσφοράς. Πρόθεση μας είναι να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των εργαζομένων απέναντι στη λογική της αγοράς που διεισδύει παντού, απέναντι στην εμπορευματοποίηση των συλλογικών αγαθών και στην συρρίκνωση του δημόσιου χώρου. Να δώσουμε βήμα και φωνή στους αποκλεισμένους από το «τρένο της ανάπτυξης», στους νέους και τις γυναίκες που δεν βρίσκουν δουλειά ή υποαπασχολούνται, στους κοινωνικά αδύναμους, στους μετανάστες. Να διατυπώσουμε μια ριζική κριτική στη σημερινή πραγματικότητα του Ρεθύμνου με εναλλακτικό προγραμματικό λόγο, διατηρώντας οργανική σχέση με τοπικές πρωτοβουλίες (οικολογικές, αντιρατσιστικές, πολιτιστικές, αντιπολεμικές) που θέτουν σε κίνηση την κοινωνία των πολιτών.

Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση σήμερα

Εμείς πιστεύουμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει, σε μια περίοδο που το εθνικό κράτος εγκαταλείπει βαθμιαία τον κοινωνικό του ρόλο αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στην αγορά και τον ανταγωνισμό, να αναβαθμίσει την παρουσία της, να ασκήσει κοινωνική πολιτική, να προωθήσει τη λογική της βιώσιμης περιβαλλοντικά και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης, να αναπτύξει πολιτικές απασχόλησης, να στηρίξει παραγωγικές πρωτοβουλίες. Να αποτελέσει ένα πραγματικό θεσμό δημοκρατικής συμμετοχής, ενίσχυσης της αυτενέργειας των πολιτών, ιεράρχησης των κοινωνικών αναγκών και υλοποίησης πολιτικών βελτίωσης της καθημερινής ζωής των ανθρώπων. Είναι γνωστό ότι ο δικομματισμός και το πελατειακό πολιτικό σύστημα της χώρας μας φρόντισαν να οριοθετήσουν τις δραστηριότητες της Ν.Α., να περιορίσουν το ρόλο της ανάμεσα στη Α΄βαθμια Αυτοδιοίκηση και την διορισμένη Περιφέρεια. Εμείς θεωρούμε ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (Ν.Α.) αδικείται όταν περιορίζεται σε αυστηρά διαχειριστικά πλαίσια. Η Ν.Α. μπορεί να να συντονίσει, να συνθέσει, να εμπνεύσει, να κινητοποιήσει. Οφείλει να εφαρμόζει την αρχή του δημοκρατικού προγραμματισμού συνεργαζόμενη με τους Δήμους και τους φορείς του Νομού, να είναι σε «ανοικτή επαφή» με τις παραγωγικές δυνάμεις, τις κοινωνικές οργανώσεις και τις συλλογικότητες της κοινωνίας των πολιτών, έτσι ώστε εντοπίζονται έγκαιρα τα προβλήματα , να γίνεται σε ευρύτερο επίπεδο η διαμόρφωση των προτεινόμενων λύσεων και να συσπειρώνονται οι πολίτες στη διεκδίκηση τους.


Η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών αγωνίζεται για μια άλλη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση με διοικητική αυτοτέλεια, οικονομική αυτοδυναμία και κοινωνική συμμετοχή. Στη Ν.Α. Ρεθύμνου έχουμε συμπληρώσει 3 συνεχείς θητείες με το ίδιο ουσιαστικά πολιτικό επιτελείο στην εξουσία, αλλά με ένα πενιχρό και ελλειμματικό απολογισμό. Η σημερινή νομαρχιακή αρχή έχει ταυτιστεί με μια πολιτική καλών δημοσίων σχέσεων, γενικόλογων διακηρύξεων και ευχολογίων, έχει εγκλωβιστεί σε μια γραφειοκρατική και πελατειακή διαχείριση των προβλημάτων του Νομού χωρίς προοδευτικό αυτοδιοικητικό όραμα. Χωρίς να έχει πάρει στα σοβαρά την υποχρέωση και την ευθύνη της να διαμορφώσει συνθετικά ένα σχέδιο συνολικής κοινωνικής ανάπτυξης του Νομού που να περιλαμβάνει την οικονομία, το περιβάλλον, τις υποδομές, την υγεία και κοινωνική φροντίδα, τον πολιτισμό, τη δημοκρατική συμμετοχή των πολιτών.

Σήμερα όμως δεν φτάνει η απλή διεκπεραίωση των καθημερινών υποθέσεων. Δεν μπορούμε να μείνουμε εγκλωβισμένοι στη μοιρολατρία του Νομού με το «χαμηλό πολιτικό εκτόπισμα». Δεν μπορεί το υπαρκτό πρόβλημα της έλλειψης αρμοδιοτήτων και πόρων να αποτελεί άλλοθι μειωμένων προσδοκιών, πολιτικής ακινησίας, ανυπαρξίας πολιτικών παρεμβάσεων στα κομβικά προβλήματα του Νομού (διαχείριση απορριμμάτων, προστασία ακτών-θαλασσών, ενεργειακή κάλυψη, προώθηση εναλλακτικού τουρισμού, ερήμωση της υπαίθρου, αναβάθμιση βασικών υποδομών όπως Βόρειος Οδικός Άξονας - πρόσβαση στο αεροδρόμιο-ακτοπλοϊκή σύνδεση-επαρχιακοί δρόμοι, φαινόμενα παραβατικότητας και ανομίας, σχολική στέγη, βελτίωση δημόσιων υπηρεσιών υγείας, αντιμετώπιση των προβλημάτων των μεταναστών, διασύνδεση τοπικής κοινωνίας-Πανεπιστημίου, αθλητικές υποδομές, κλπ). Η πραγματικότητα είναι αμείλικτη: το Ρέθυμνο είναι ο μοναδικός Νομός της Κρήτης που δεν έχει καινούργιο Νοσοκομείο, που δεν έχει καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση, που δεν έχει ένα αιολικό πάρκο σε λειτουργία, που δεν έχει ένα δημόσιο κολυμβητήριο, που το βασικό οδικό του δίκτυο (εθνικό και επαρχιακό) παραμένει το ίδιο εδώ και δεκαετίες, που υστερεί προκλητικά σε υποδομές, σε προετοιμασία και εκτέλεση έργων. Έχει ή δεν έχει ευθύνη η Ν.Α. για όλα αυτά;

Είναι προκλητική η ολιγωρία της N.A. στην επίλυση του στεγαστικού προβλήματος της εκπαίδευσης. Είναι τεράστια η πολιτική ευθύνη της σημερινής και της προηγούμενης νομαρχιακής αρχής για τη μη αξιοποίηση των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης για την κατασκευή νέων σχολικών μονάδων στην Α’ βαθμια και κυρίως στη Β’ βαθμια Εκπαίδευση. Η πολιτική της «προσθήκης αιθουσών» έχει δημιουργήσει απωθητικά σχολεία-τέρατα που απλώς στοιβάζουν μαθητές, χωρίς αυλές, με προβλήματα στατικότητας των κτιρίων, με ακατάλληλους ή ανύπαρκτους χώρους για τα ειδικά μαθήματα. Είναι πολύ χαρακτηριστικό επίσης ότι, παρά τις αναφορές και καταγγελίες εκπαιδευτικών και γονέων, υπάρχουν ακόμα σχολικές αίθουσες με αμίαντο στο Νομό μας.

Εμείς λέμε ΟΧΙ στη εύκολη δικαιολογία του «μονίμως ριγμένου Νομού». ΟΧΙ στην συνεχή επίκληση του «αθηνοκεντρικού κράτους» για να ερμηνεύσουμε την πολλαπλή υστέρηση του Νομού. Λέμε ΝΑΙ στη συγκροτημένη και δυναμική διεκδίκηση αυτών που δικαιούμαστε. Με ενημερωμένη και συμμέτοχη την τοπική κοινωνία. Με εμπιστοσύνη στη δυναμική της μαζικής κινητοποίησης και συλλογικής δράσης. Με μια τοπική εξουσία που να έχει πολιτική επάρκεια, που να διαθέτει όραμα, που να αξιοποιεί την εξειδικευμένη γνώση, που να μπορεί να διαμορφώσει και να απαιτήσει μαζί με τους πολίτες ένα συνολικό αναπτυξιακό σχέδιο για την περιοχή μας. Μόνο έτσι μπορεί η Ν.Α. να είναι αποτελεσματική και αυτό εξαρτάται, παρά τα θεσμικά ελλείμματα, από την αποφασιστικότητα των αιρετών οργάνων της να λειτουργήσουν χωρίς κομματικές εξαρτήσεις και άλλες δεσμεύσεις.

Τι είδους ανάπτυξη για το Ρέθυμνο;

Αυτό θεωρούμε ότι είναι το κεντρικό ερώτημα των Νομαρχιακών Εκλογών. Ο λόγος περί «βιώσιμης ανάπτυξης» και «αειφορίας» έχει καταντήσει το «κερασάκι στην τούρτα» όλων όσων έχουν μια στενά οικονομίστικη αναπτυξιακή λογική. Εμείς προβάλλουμε την αντίληψη μιας ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ που θα έχει 3 βασικές διαστάσεις: την περιβαλλοντική , την κοινωνική-υγειονομική και τη μορφωτική-πολιτιστική. Δεν μπορεί να νοηθεί ανάπτυξη που καταστρέφει το περιβάλλον, που υπονομεύει την υγεία των πολιτών και την κοινωνική συνοχή, που δεν σέβεται τους ανθρώπους με αναπηρία, που δεν συνοδεύεται από αναβάθμιση της Παιδείας και του Πολιτισμού. Δεν μπορούμε να επιδιώκουμε μια απρόσωπη ανάπτυξη. Το πρόσωπο της πρέπει να είναι πρώτα απ’ όλα ανθρώπινο, κοινωνικό και οικολογικό. Αρκετή «δόση» ανάπτυξης που νοείται μόνο ως οικονομική μεγέθυνση και μάλιστα για λίγους, έχουμε πάρει ως τώρα. Σήμερα, παρά τις διακηρύξεις όλων, η προστασία του περιβάλλοντος αντιμετωπίζεται ως «αναγκαίο κακό» που κοστίζει ακριβά. Η Παιδεία και η Υγεία στην πραγματικότητα δεν αποτελούν προτεραιότητα για τον τοπική Νομαρχιακή εξουσία γιατί πολύ απλά δεν θεωρείται ότι έχουν άμεση εκλογική απόδοση. Δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός η απορρόφηση πόρων, χωρίς πολιτικό σχέδιο, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς συνυπολογισμό του περιβαλλοντικού και κοινωνικού κόστους.

Θεωρούμε ότι ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΗ και θα αγωνιστούμε μέσα από το Νομαρχιακό Συμβούλιο για να είναι ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ» ΚΑΙ ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ.
Τα «στοιχεία» της ταυτότητας μας είναι: κοινωνική αλληλεγγύη-οικολογική ισορροπία-υγειονομική φροντίδα-μορφωτική και πολιτιστική ανάπτυξη-δημοκρατική συμμετοχή.
Βασικό «εργαλείο» για την προώθηση της εναλλακτικής κοινωνικής ανάπτυξης είναι η δημιουργία, με πρωτοβουλία της Ν.Α., ενός Κέντρου Έρευνας , Τεκμηρίωσης και Σχεδιασμού του Νομού Ρεθύμνου, που θα έχει την δυνατότητα να αποτυπώσει την υπάρχουσα οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα, να αξιολογήσει και να αναλύσει τα δεδομένα και κυρίως, να προτείνει στα πολιτικά όργανα (Νομαρχιακό Συμβούλιο, Δημοτικά Συμβούλια) μια τεκμηριωμένη και εφαρμόσιμη αναπτυξιακή στρατηγική. Το Κέντρο αυτό θα μπορούσε να στηρίζεται εκτός από τη Νομαρχία και τους Δήμους, από το Πανεπιστήμιο , το Εργατικό Κέντρο, τα Επιμελητήρια, τους Συνεταιρισμούς, τους παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς.

Προγραμματικές Θέσεις

1. Πολιτική για το περιβάλλον

Όχι σε νέο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη. Εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας με συστήματα χαμηλής κατανάλωσης, προώθηση της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής και κυρίως στροφή στην αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Συστηματική εφαρμογή από όλους τους Δήμους ενός προγράμματος ανακύκλωσης-ανάκτησης-κομποστοποίησης βασισμένο στην διαλογή των απορριμμάτων στην πηγή. Μείωση των απωλειών του δικτύου ύδρευσης και λήψη μέτρων εξοικονόμησης νερού. Όχι σε υδροβόρες επενδύσεις όπως το γήπεδο γκολφ. Αντιμετώπιση των πολεοδομικών αυθαιρεσιών, διαφύλαξη και ανάκτηση ελεύθερων χώρων, βιώσιμος χωροταξικός σχεδιασμός. Προστασία παράκτιων περιοχών από παρεμβάσεις που καταστρέφουν το φυσικό τοπίο. Διαφύλαξη των ορεινών όγκων από την υπερβόσκηση και το παράνομο κυνήγι. Αυστηρή εφαρμογή τις νομοθεσίας για τις προστατευόμενες περιοχές Natura 2000. Ριζική αντίθεση στην παραγωγή, εμπορία και χρήση μεταλλαγμένων τροφίμων και ζωοτροφών.

2. Προστασία της Υγείας και κοινωνική αλληλεγγύη

Διατομεακή προσέγγιση της Υγείας, η οποία δεν επικεντρώνεται μόνο στο σύστημα περίθαλψης και στην αναγκαία αναβάθμιση του Νοσοκομείου και των Κέντρων Υγείας αλλά ταυτόχρονα αναπτύσσει την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, την πρόληψη και την αγωγή υγείας και το κυριότερο, παρεμβαίνει στους νοσογόνους παράγοντες του περιβάλλοντος, της εργασίας , της κατοικίας, της διατροφής κλπ. Διαμόρφωση του Χάρτη Υγείας του Νομού. Δημιουργία Κέντρου Υγείας Αστικού Τύπου, ολοκλήρωση των δομών Ψυχικής Υγείας, αναβάθμιση και επέκταση των προνοιακών Ιδρυμάτων, στελέχωση και λειτουργία του ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ για την έμπρακτη στήριξη των Ατόμων με Αναπηρία, διεύρυνση του δικτύου των βρεφονηπιακών σταθμών, των ΚΑΠΗ, των προγραμμάτων «Βοήθεια στο σπίτι», των Συμβουλευτικών Σταθμών για τους νέους και την οικογένεια. Δημιουργία Ξενώνα Κακοποιημένης Γυναίκας–Παιδιού με στόχο τη νομική-ψυχολογική-οικονομική υποστήριξη των θυμάτων.

3. Τοπική οικονομία-τουρισμός-γεωργία-κτηνοτροφία

Σχέδιο ισόρροπης τουριστικής ανάπτυξης, φιλικής προς το περιβάλλον και την πολιτισμική φυσιογνωμία του Νομού, που θα αναδεικνύει τα φυσικά, γεωμορφολογικά, πολιτιστικά και διατροφικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας, είναι επείγουσα πολιτική υποχρέωση της Ν.Α. Η μόνη σοβαρή προοπτική ενίσχυσης της απασχόλησης στην ύπαιθρο είναι η στροφή στα πιστοποιημένα βιολογικά προϊόντα με τη συστηματική προβολή του μοντέλου της υγιεινής κρητικής διατροφής. Σε συνεργασία με τους υπόλοιπους Νομούς να προωθηθεί η ιδέα της Κρήτης ως «Περιφέρειας Βιολογικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας » ελεύθερης από φυτοφάρμακα, χημικά λιπάσματα και μεταλλαγμένα.

4. Εκπαίδευση

Σχεδιασμός και υλοποίηση ενός προγράμματος αναβάθμισης των υφισταμένων σχολικών κτιρίων, κατασκευής νέων σχολικών μονάδων με σύγχρονες υποδομές και προδιαγραφές ποιοτικής δημόσιας εκπαίδευσης. Για τη χρηματοδότηση ενός τέτοιου σχεδίου είναι αναγκαία η αξιοποίηση κάθε δυνατότητας χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά προγράμματα και εθνικούς πόρους και όχι η προβαλλόμενη ως πανάκεια Συγχρηματοδότηση Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), που υπονομεύει το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

5. Ακτοπλοϊκή σύνδεση του Νομού

Δεν αποδεχόμαστε τη λογική της ΑΝΕΚ για ζημιογόνα γραμμή Ρεθύμνου-Πειραιά που χρειάζεται επιδότηση. Αυτή η λογική εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα των πλοιοκτητών, που προωθούν τις γραμμές «φιλέτο» και απαξιώνουν τις λιγότερο αποδοτικές. Η ολιγωρία της Ν.Α. και γενικότερα της τοπικής εξουσίας στο θέμα αυτό είναι δηλωτική των δεσμεύσεων που υπάρχουν. Η λύση για την καθημερινή σύνδεση με τον Πειραιά είναι η αναβάθμιση της γραμμής με ένα ακόμα σύγχρονο και ανταγωνιστικό πλοίο με πολιτική διευκολύνσεων (εκπτώσεις στα εισιτήρια) σε ειδικές κατηγορίες πληθυσμού. Κάθε πρόταση προς την κατεύθυνση μιας κοινωνικά υπεύθυνης και οικονομικά βιώσιμης λύσης για τη ακτοπλοϊκή γραμμή του Ρεθύμνου, πρέπει να εξεταστεί σοβαρά με πρωτοβουλία της Ν.Α.

6. Μετανάστες

Να συσταθεί Νομαρχιακό Συμβούλιο Μεταναστών με ευρύτατη εκπροσώπηση όλων των μεταναστευτικών κοινοτήτων και ομάδων, που θα έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα, θα εντοπίζει και θα διεκδικεί την επίλυση προβλημάτων, θα καλλιεργεί κουλτούρα δημοκρατικής συμμετοχής. Δημιουργία Κέντρου Εξυπηρέτησης Μεταναστών για να εκλείψει η μεγάλη γραφειοκρατική τους ταλαιπωρία.

6. Εναλλακτική τοπική διακυβέρνηση

Βασικές αρχές ενός εναλλακτικού μοντέλου άσκησης της Νομαρχιακής εξουσίας είναι:
Α. Δημόσια διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς πριν από τη λήψη των αποφάσεων, στενή διασύνδεση με τα κοινωνικά κινήματα, τις οικολογικές οργανώσεις, τις ριζοσπαστικές συλλογικότητες, έτσι ώστε να αναδεικνύεται η Ν.Α. σε συλλογικό διεκδικητικό όργανο για τα σύγχρονα δικαιώματα των πολιτών.
Β. Κατάρτιση ετήσιου προγράμματος δράσης και δημόσια λογοδοσία κάθε χρόνο για τον απολογισμό του νομαρχιακού έργου.
Γ. Τοπικά δημοψηφίσματα για κρίσιμες επιλογές που αφορούν το Νομό.
Δ. Αξιοκρατική ανάδειξη των στελεχών της Ν.Α. και των Υπηρεσιών.

Ο ρόλος της Εναλλακτικής Κίνησης Πολιτών στο Νομαρχιακό Συμβούλιο

Η εκπροσώπηση μας στο Ν.Σ. θα σηματοδοτήσει την παρουσία , μετά από πολλά χρόνια, μιας αυτοδιοικητικής κίνησης με κοινωνικά , οικολογικά και κινηματικά χαρακτηριστικά ,μιας δύναμης κριτικής και ελέγχου αλλά ταυτόχρονα τεκμηριωμένου εναλλακτικού λόγου , χωρίς ενδοτισμό στα μεγάλα και μικρά ιδιωτικά συμφέροντα και με βασικά πολιτικά κριτήρια το συνολικό κοινωνικό όφελος, την ενίσχυση των οικονομικά και κοινωνικά αδύναμων και την περιβαλλοντική προστασία.