Οι Θέσεις της Εναλλακτικής Κίνησης Πολιτών Ρεθύμνου
Η συζήτηση για την αξιοποίηση του Δ’ ΚΠΣ στην τοπική ανάπτυξη, επιβάλλει μια πολιτική αποτίμηση της εμπειρίας από τα προηγούμενα ΚΠΣ. Το σημαντικότερο πρόβλημα δεν ήταν, κατά τη γνώμη μας, η μειωμένη απορροφητικότητα των πόρων με κίνδυνο απένταξης έργων και οριστικής απώλειας πιστώσεων , αλλά το γεγονός ότι δεν υπήρχε ένα συνεκτικό αναπτυξιακό σχέδιο με κοινωνικές προτεραιότητες ούτε σε επίπεδο Περιφέρειας ούτε σε επίπεδο Νομού. Αυτό που υπήρχε ήταν κατάλογοι αποσπασματικών έργων προς ένταξη με βασικό κριτήριο την ωριμότητα, που δεν υπηρετούσαν μια στρατηγική συνολικής-και όχι μόνο οικονομικής- κοινωνικής ανάπτυξης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «φαραωνικό» έργο του Φράγματος των Ποταμών που έχει απορροφήσει την πλειονότητα των πόρων από το Β’ και Γ’ ΚΠΣ δημιουργώντας σοβαρά ελλείμματα σε τομείς με μεγάλη κοινωνική σημασία(υποδομές Παιδείας-Υγείας, προστασία του περιβάλλοντος, ενίσχυση των οικονομικών δραστηριοτήτων στη ύπαιθρο κλπ). Άρα το θέμα της αξιοποίησης του Δ’ ΚΠΣ δεν είναι διαχειριστικό ζήτημα αλλά πρωτίστως πολιτικό.
Μπροστά στη νέα προγραμματική περίοδο 2007-2013 οφείλουμε να λάβουμε υπ’ όψιν μας τα εξής:
Το μοντέλο διαχείρισης του Δ’ ΚΠΣ θα είναι πιο συγκεντρωτικό και γραφειοκρατικό με υποβαθμισμένο το ρόλο της Αυτοδιοίκησης στη σύνταξη και υλοποίηση του επειδή οι τελικοί δικαιούχοι (Δήμοι-Νομαρχίες-Αναπτυξιακές Εταιρείες) πρέπει να είναι πιστοποιημένοι. Γι’ αυτό και έχει προβλεφθεί η δημιουργία της Ανώνυμης Εταιρείας «Δήμος Α.Ε.» η οποία θα αναλάβει για λογαριασμό των ΟΤΑ που δεν θα μπορούν να πιστοποιήσουν τη διοικητική και τεχνική επάρκεια τους, την εκτέλεση των έργων.
Το 50% περίπου του Δ’ ΚΠΣ αφορά την αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων, περιορίζοντας τα περιθώρια χρηματοδότησης έργων υποδομής. Το οργανωτικό πλαίσιο θα είναι πιο αυστηρό σε σχέση με το Γ’ ΚΠΣ με βασικό κανόνα τη συγκριτική και όχι τη μεμονωμένη αξιολόγηση των προτάσεων. Ο ανταγωνιστικός χαρακτήρας του Δ’ ΚΠΣ επιβάλλει σοβαρή διοικητική αναδιάρθρωση και καλή προετοιμασία σε όλα τα επίπεδα της Αυτοδιοίκησης.
Για την Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών, η αξιοποίηση του Δ’ ΚΠΣ πρέπει να υπηρετεί τον πολιτικό στόχο μιας ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ που δίνει έμφαση στη βελτίωση της οικονομικής θέσης και της ποιότητας ζωής των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται στον τόπο μας, στην κοινωνική και υγειονομική προστασία, στην οικολογική ισορροπία και στην μορφωτική-πολιτιστική πρόοδο. Στο πλαίσιο αυτό, ο αναπτυξιακός προσανατολισμός που προτείνουμε έχει τις παρακάτω προτεραιότητες:
Διαχείριση στερεών απορριμμάτων
Η συζήτηση για την αξιοποίηση του Δ’ ΚΠΣ στην τοπική ανάπτυξη, επιβάλλει μια πολιτική αποτίμηση της εμπειρίας από τα προηγούμενα ΚΠΣ. Το σημαντικότερο πρόβλημα δεν ήταν, κατά τη γνώμη μας, η μειωμένη απορροφητικότητα των πόρων με κίνδυνο απένταξης έργων και οριστικής απώλειας πιστώσεων , αλλά το γεγονός ότι δεν υπήρχε ένα συνεκτικό αναπτυξιακό σχέδιο με κοινωνικές προτεραιότητες ούτε σε επίπεδο Περιφέρειας ούτε σε επίπεδο Νομού. Αυτό που υπήρχε ήταν κατάλογοι αποσπασματικών έργων προς ένταξη με βασικό κριτήριο την ωριμότητα, που δεν υπηρετούσαν μια στρατηγική συνολικής-και όχι μόνο οικονομικής- κοινωνικής ανάπτυξης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «φαραωνικό» έργο του Φράγματος των Ποταμών που έχει απορροφήσει την πλειονότητα των πόρων από το Β’ και Γ’ ΚΠΣ δημιουργώντας σοβαρά ελλείμματα σε τομείς με μεγάλη κοινωνική σημασία(υποδομές Παιδείας-Υγείας, προστασία του περιβάλλοντος, ενίσχυση των οικονομικών δραστηριοτήτων στη ύπαιθρο κλπ). Άρα το θέμα της αξιοποίησης του Δ’ ΚΠΣ δεν είναι διαχειριστικό ζήτημα αλλά πρωτίστως πολιτικό.
Μπροστά στη νέα προγραμματική περίοδο 2007-2013 οφείλουμε να λάβουμε υπ’ όψιν μας τα εξής:
Το μοντέλο διαχείρισης του Δ’ ΚΠΣ θα είναι πιο συγκεντρωτικό και γραφειοκρατικό με υποβαθμισμένο το ρόλο της Αυτοδιοίκησης στη σύνταξη και υλοποίηση του επειδή οι τελικοί δικαιούχοι (Δήμοι-Νομαρχίες-Αναπτυξιακές Εταιρείες) πρέπει να είναι πιστοποιημένοι. Γι’ αυτό και έχει προβλεφθεί η δημιουργία της Ανώνυμης Εταιρείας «Δήμος Α.Ε.» η οποία θα αναλάβει για λογαριασμό των ΟΤΑ που δεν θα μπορούν να πιστοποιήσουν τη διοικητική και τεχνική επάρκεια τους, την εκτέλεση των έργων.
Το 50% περίπου του Δ’ ΚΠΣ αφορά την αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων, περιορίζοντας τα περιθώρια χρηματοδότησης έργων υποδομής. Το οργανωτικό πλαίσιο θα είναι πιο αυστηρό σε σχέση με το Γ’ ΚΠΣ με βασικό κανόνα τη συγκριτική και όχι τη μεμονωμένη αξιολόγηση των προτάσεων. Ο ανταγωνιστικός χαρακτήρας του Δ’ ΚΠΣ επιβάλλει σοβαρή διοικητική αναδιάρθρωση και καλή προετοιμασία σε όλα τα επίπεδα της Αυτοδιοίκησης.
Για την Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών, η αξιοποίηση του Δ’ ΚΠΣ πρέπει να υπηρετεί τον πολιτικό στόχο μιας ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ που δίνει έμφαση στη βελτίωση της οικονομικής θέσης και της ποιότητας ζωής των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται στον τόπο μας, στην κοινωνική και υγειονομική προστασία, στην οικολογική ισορροπία και στην μορφωτική-πολιτιστική πρόοδο. Στο πλαίσιο αυτό, ο αναπτυξιακός προσανατολισμός που προτείνουμε έχει τις παρακάτω προτεραιότητες:
Διαχείριση στερεών απορριμμάτων
Όχι συνεχής μετάθεση του προβλήματος στον περιφερειακό σχεδιασμό αλλά επίλυση του σε νομαρχιακό επίπεδο. Επείγει η εκπόνηση μελέτης για την υπόδειξη εναλλακτικών λύσεων χωρίς περιβαλλοντική επιβάρυνση και με συνδυασμό ανακύκλωσης στην πηγή-μηχανικής διαλογής-ΧΥΤΑ.
Διαχείριση υγρών αποβλήτων
Ολοκληρωμένα συστήματα βιολογικού καθαρισμού των λυμάτων των παράκτιων περιοχών αλλά και των Δήμων της ενδοχώρας.
Ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Διευκόλυνση των επενδύσεων στις ΑΠΕ (ανεμογεννήτριες-φωτοβολταϊκά συστήματα)-προώθηση βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής ιδιαίτερα στα Δημόσια κτίρια.
Προστασία της Υγείας-Κοινωνική Αλληλεγγύη
Εκπόνηση ενός συνολικού αναπτυξιακού σχεδίου στο χώρο της Υγείας και της Κοινωνικής Φροντίδας με βασικό «εργαλείο» το «Χάρτη Υγείας-Πρόνοιας» του Νομού. Χωροθέτηση και χρηματοδότηση ενός νέου Νομαρχιακού Νοσοκομείου εκτός πόλεως. Δημιουργία Κέντρου Υγείας Αστικού Τύπου. Ολοκλήρωση δομών Ψυχικής Υγείας (Ψυχιατρική Κλινική Νοσοκομείου-Ξενώνας Μετανοσοκομειακής Φροντίδας-Κέντρο Ψυχικής Υγείας). Αναβάθμιση-επέκταση Προνοιακών Ιδρυμάτων. Δημιουργία Ξενώνα Κακοποιημένης Γυναίκας-Παιδιού.
Επίλυση του κτιριακού προβλήματος της εκπαίδευσης
Χρηματοδότηση νέων σχολικών συγκροτημάτων ιδιαίτερα στην πόλη και τους όμορους Δήμους (Νικηφόρου Φωκά-Αρκαδίου) που δέχονται ασφυκτική πίεση μαθητικού πληθυσμού.
Διαχείριση υγρών αποβλήτων
Ολοκληρωμένα συστήματα βιολογικού καθαρισμού των λυμάτων των παράκτιων περιοχών αλλά και των Δήμων της ενδοχώρας.
Ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Διευκόλυνση των επενδύσεων στις ΑΠΕ (ανεμογεννήτριες-φωτοβολταϊκά συστήματα)-προώθηση βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής ιδιαίτερα στα Δημόσια κτίρια.
Προστασία της Υγείας-Κοινωνική Αλληλεγγύη
Εκπόνηση ενός συνολικού αναπτυξιακού σχεδίου στο χώρο της Υγείας και της Κοινωνικής Φροντίδας με βασικό «εργαλείο» το «Χάρτη Υγείας-Πρόνοιας» του Νομού. Χωροθέτηση και χρηματοδότηση ενός νέου Νομαρχιακού Νοσοκομείου εκτός πόλεως. Δημιουργία Κέντρου Υγείας Αστικού Τύπου. Ολοκλήρωση δομών Ψυχικής Υγείας (Ψυχιατρική Κλινική Νοσοκομείου-Ξενώνας Μετανοσοκομειακής Φροντίδας-Κέντρο Ψυχικής Υγείας). Αναβάθμιση-επέκταση Προνοιακών Ιδρυμάτων. Δημιουργία Ξενώνα Κακοποιημένης Γυναίκας-Παιδιού.
Επίλυση του κτιριακού προβλήματος της εκπαίδευσης
Χρηματοδότηση νέων σχολικών συγκροτημάτων ιδιαίτερα στην πόλη και τους όμορους Δήμους (Νικηφόρου Φωκά-Αρκαδίου) που δέχονται ασφυκτική πίεση μαθητικού πληθυσμού.
Αθλητικές υποδομές
Χωροθέτηση και κατασκευή «αθλητικού πάρκου» που θα περιλαμβάνει σύγχρονες υποδομές και εγκαταστάσεις πολλαπλών αθλητικών χρήσεων καθώς και κολυμβητήριο.
Ανάπτυξη της υπαίθρου
Χρηματοδότηση λιμνοδεξαμενών-αρδευτικών δικτύων-επενδύσεων στον οικοτουρισμό και στη βιολογική γεωργία-κτηνοτροφία. Ανάδειξη των φυσικών, γεωμορφολογικών,πολιτιστικών και διατροφικών πλεονεκτημάτων της περιοχής μας.
Οδικό δίκτυο
Προτεραιότητα στον ΒΟΑΚ και στην εξασφάλιση γρήγορης και ασφαλούς σύνδεσης με τα γειτονικά αεροδρόμια. Η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων είναι στόχος κοινωνικής-οικονομικής-αναπτυξιακής σημασίας.
Ολοκλήρωση αμαριώτικου δρόμου
Για τον ΝΟΑΚ προκρίνουμε τη χρηματοδότηση της «μεσογειακής» και όχι της «παραλιακής» λύσης στην υπάρχουσα μελέτη με προτεραιότητα στα τμήματα που αφορούν το υφιστάμενο επαρχιακό δίκτυο.
Ακτοπλοϊκή σύνδεση
Χρηματοδότηση μελέτης για τη συγκριτική αξιολόγηση της αναβάθμισης του υφιστάμενου λιμανιού ή της μεταφοράς του δυτικά της πόλης. Παρέμβαση της ΝΑΡ για την έγκριση ναυτολόγησης 2ου πλοίου στη γραμμή Ρέθυμνο-Πειραιά.
Η συγκροτημένη προβολή και διεκδίκηση από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ρεθύμνου ενός Σχεδίου Εναλλακτικής Κοινωνικής Ανάπτυξης απαιτεί εκτός από πολιτική βούληση και ένα επιστημονικό «εργαλείο»: ένα Κέντρο Έρευνας , Τεκμηρίωσης και Σχεδιασμού του Νομού Ρεθύμνου που θα έχει τη δυνατότητα ανάλυσης της υπάρχουσας οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας και διατύπωσης τεκμηριωμένων εναλλακτικών λύσεων στα πλαίσια μια εφαρμόσιμης αναπτυξιακής στρατηγικής.
Υπάρχει τέλος και ένα πολιτικό ζήτημα κομβικής σημασίας. Η υλοποίηση αυτού του αναπτυξιακού σχεδιασμού προϋποθέτει την εξασφάλιση των αναγκαίων κοινοτικών και εθνικών πόρων και όχι την αναζήτηση «χρηματοδοτικών εργαλείων» όπως οι ΣΔΙT (Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα) που στην πράξη οδηγούν στη διεύρυνση των δυνατοτήτων κερδοσκοπικής δραστηριότητας του μεγάλου κατασκευαστικού τομέα στη χώρα μας και στην υποθήκευση του δημόσιου χαρακτήρα των υποδομών κοινωνικής σημασίας.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου