Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυκλοφοριακό πρόβλημα ή το πρόβλημα της κίνησης των πεζών

Την Τετάρτη 25 Απριλίου 2007 σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου συζητήθηκαν θέματα που αφορούν στο «κυκλοφοριακό» πρόβλημα της πόλης του Ρεθύμνου. Τέσσερις μήνες μετά την ανάληψη καθηκόντων από τη νέα δημοτική αρχή θα ανέμενε κανείς την ανακοίνωση συγκεκριμένων πολιτικών για την αντιμετώπιση ενός ζητήματος που έχει σοβαρή επίπτωση στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της πόλης και των επισκεπτών της.

Αντί για αυτό, όσοι/όσες παραβρέθηκαν στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου παρακολούθησαν τον βασικό εισηγητή της πλειοψηφίας να επαναλαμβάνει γενικότητες για το πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα της κίνησης και της στάθμευσης των αυτοκινήτων στην πόλη, την κακή νοοτροπία που έχουν οι ιδιοκτήτες τροχοφόρων και τις ανεπαρκείς δομές στάθμευσης και μετακίνησης με μέσα μαζικής συγκοινωνίας.

Μ’ άλλα λόγια ανακοινώθηκαν ξανά οι γενικές αρχές γύρω από τις οποίες, στο απώτερο μέλλον, θα διαμορφωθούν συγκεκριμένες πολιτικές. Θα μπορούσε κάλλιστα, η νέα δημοτική αρχή να ξαναμοιράσει το γενικόλογο εδάφιο για το κυκλοφορικό που τύπωσε στο προεκλογικό της πρόγραμμα (σελ. 12-13). Τουλάχιστον εκεί αποτυπώνεται η ανάγκη για πολιτικές που θέτουν τον μη εποχούμενο πολίτη στο επίκεντρό τους σε αντίθεση με την εν λόγω εισήγηση, η οποία επικεντρώθηκε στα τροχοφόρα και την εξυπηρέτησή τους.

Η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών πιστεύει ακράδαντα ότι οι όποιες παρεμβάσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης οφείλουν να εκκινούν από τις ανάγκες των πεζών, καθιστώντας σαφές ότι η συνεχής αύξηση της κυκλοφορίας των ιδιωτικής χρήσης οχημάτων είναι: α) εξαιρετικά επιβλαβής για το περιβάλλον λόγω της εκπομπής επικίνδυνων ρύπων, β) ανορθολογική στο οικονομικό επίπεδο, με δεδομένη την τιμή της βενζίνης και την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας μας, και γ) καταστροφική για τον κοινωνικό ιστό και τις κοινωνικές σχέσεις. Οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους παραμερίζονται χάριν της κίνησης των τροχοφόρων ενώ δεν απουσιάζουν συμπεριφορές οδηγικής επιθετικότητας με ανυπολόγιστο ανθρώπινο κόστος.

Χαρακτηριστικό δείγμα της προτεραιότητας που και η νέα δημοτική αρχή, αλλά και η αντιπολίτευση στο Δήμο, αποδίδουν στο ιδιωτικό αυτοκίνητο αποτελεί και η πρόθεσή τους για «αξιοποίηση» μέρους της κεντρικής αμμώδους παραλίας της πόλης, με πρόσχημα τη μείωση των θέσεων στάθμευσης στην πλατεία του Αγνώστου Στρατιώτη και την πλήρη απαγόρευση στάθμευσης στο λεγόμενο «βόρειο μέτωπο» της παραλίας. Πρόκειται για μια απόφαση που θέλει και «την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο». Όμως αυτή η πολιτική αντίληψη συνέβαλε στη γιγάντωση των τοπικών προβλημάτων, αυτή η πολιτική κουλτούρα έχει επιβάλλει το νόμο της αδράνειας, αλλά και της σιωπής μπροστά στις κάθε είδους αυθαιρεσίες. Αντίθετα, η επίλυση των προβλημάτων προϋποθέτει τη συστηματική και επίπονη μελέτη, την υιοθέτηση κατευθυντήριων αρχών, τη συλλογική διαβούλευση με τους πολίτες (και όχι μόνο με τα κάθε είδους συμφέροντα) και τέλος, γενναίες πολιτικές αποφάσεις που δεν υπολογίζουν το προσωπικό και πολιτικό κόστος.

Όσον αφορά στο ζήτημα της στάθμευσης η Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών προτείνει άμεσα την πλήρη αξιοποίηση της μαρίνας ως χώρου στάθμευσης με σωστή διαγράμμιση και το αναγκαίο προσωπικό για την ορθή διαχείρισή του. Για το πρόβλημα της κίνησης στην πόλη, προτείνουμε τη διαμόρφωση ενός πυκνού δικτύου δωρεάν μετακίνησης με μικρά λεωφορεία που θα συνδέει όλα τα σημεία της πόλης. Όμως, η επιτυχία αυτής της επιλογής δεν εξαρτάται από τους σχεδιασμούς μιας ολιγομελούς ομάδας, περισσότερο ή λιγότερο ειδικών. Άλλωστε η δρομολόγηση μικρών λεωφορείων στο παρελθόν απέτυχε και οφείλουμε όλοι, πριν προεξοφλήσουμε την αποτυχία του νέου εγχειρήματος, να εντοπίσουμε τους παράγοντες που μπορούν να εγγυηθούν την επιτυχία του.

Απαραίτητο, λοιπόν, είναι να κληθούν οι πολίτες κάθε περιοχής να συνδιαμορφώσουν τη λειτουργία αυτού του συγκοινωνιακού δικτύου στη βάση των καθημερινών αναγκών τους. Μέσα από μια καμπάνια για τα ατομικά και συλλογικά ωφελήματα που θα προκύψουν από τη χρήση μέσων μαζικής συγκοινωνίας και την ενεργή εμπλοκή των χρηστών αυτών των μέσων στη λειτουργία τους θα μπορέσουμε να εγγυηθούμε τόσο την επιτυχία του εγχειρήματος όσο και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για ζητήματα του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής στον αστικό χώρο. Είναι για παράδειγμα απαραίτητο να καταγραφούν οι ανάγκες μετακίνησης του μαθητικού πληθυσμού από τις κατοικίες τους στα σχολεία και στα φροντιστήριά τους και αντίστροφα. Η κάλυψη αυτών των αναγκών με μέσα μαζικής μετακίνησης θα ελαφρύνει σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο στην πόλη.

Επιπλέον χρειάζεται να ενισχυθούν οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης, όπως για παράδειγμα η μετακίνηση με ποδήλατα, αλλά κυρίως η μετακίνηση των κατοίκων δίχως τη χρήση κανενός μέσου. Ως προς την επιλογή του ποδηλάτου, ο Δήμος πρέπει να αισθάνεται ευτυχής που στους κόλπους του ενεργοί πολίτες (Σύλλογος Ποδηλατών, Πολιτιστικός Σύλλογος, Περιβαλλοντικός Σύλλογος, Φιλοζωϊκός Σύλλογος κ.ά.) αυτο-οργανώνονται και προβάλλουν πραγματικά εναλλακτικές λύσεις για οξυμένα τοπικά προβλήματα. Αρκεί βέβαια να σεβαστεί την αυτονομία τους και να δίνει τη δέουσα προσοχή στην κριτική τους. Οι αφορισμοί του τύπου « δεν δικαιούνται δια να ομιλούν», για όσους ασκούν τεκμηριωμένη κριτική στις αποφάσεις του Δήμου, δεν τιμά ούτε τη δημοτική αρχή ούτε βέβαια τους ενεργούς πολίτες που διεκδικούν το αυτονόητο: οι απόψεις τους και τα αιτήματά τους να αντιμετωπίζονται με πολιτικό επιχειρήματα.

Το μεγάλο πρόβλημα της πόλης βρίσκεται στην κίνηση των πεζών. Έλλειψη πεζοδρομίων, καταπατήσεις των υφιστάμενων από «επιχειρηματίες», αυθαίρετες κατασκευές σε ακάλυπτους χώρους πολυκατοικιών, αυθαίρετες καταλήψεις δημοσίων χώρων κλπ, συνθέτουν την εικόνα μιας πολιτείας που έχει αμαχητί παραδοθεί στο δίκαιο του βαρβαρότερου. Οι πεζοί στην πόλη αυτή δεν έχουν δικαιώματα, τα έχουν, με τη βία του ισχυρότερου, «εκχωρήσει» στα τροχοφόρα και στους «πονηρούς» που λειτουργούν με μόνο κριτήριο το ιδιοτελές συμφέρον τους. Δυστυχώς, για όλα αυτά, δεν ακούσαμε κανένα σκεπτικό και καμιά πρόταση μέτρων να συζητείται στο Δημοτικό Συμβούλιο. Το δείγμα της πολιτικής επάρκειας της νέας δημοτικής αρχής θα κριθεί στο επίπεδο της πραγματικής διευκόλυνσης της κίνησης των πεζών στην πόλη. Πόσο θα συνεχίσει να ανέχεται η νέα δημοτική αρχή, αλλά και οι υπηρεσίες της νομαρχίας τις καταπατήσεις των δημόσιων χώρων και τις αυθαιρεσίες; Η ακύρωσή τους είναι η μόνη προϋπόθεση για την εγγύηση της ανεμπόδιστης κίνησης των κατοίκων στην πόλη και για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής μας.

Εναλλακτική Κίνηση Πολιτών

Ρέθυμνο

Τετάρτη 16 Μαΐου 2007

1 σχόλιο:

Nikos S. είπε...

Το πρόβλημα με τις καταλήψεις των δημοσίων χώρων στο Ρέθυμνο συνεχίζεται και επαυξάνεται. Στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Δήμαρχος είχε δηλώσει ότι δίνει παράταση στους αυθαίρετους καταληψίες μέχρι την 1η Ιουλίου για να συμμορφωθούν προς τις διατάξεις της "Κανονιστικής Απόφασης" του Δήμου για τις καταλήψεις στην παλαιά πόλη. 1)Μέχρι σήμερα δεν έκαναν τίποτα. Αντίθετα, με τη νέα "Κανονιστική Απόφαση" πρόσθεσαν και νέους δρόμους όπου μπορούν οι επιχειρηματίες να απλώνουν τα τραπεζάκια τους. Αν κάποιος ψάξει να δει ποιοι ευνοούνται από αυτές τις προσθήκες, μάλλον δεν θα εκπλαγεί.
2)Υποτίθεται ότι μετά τη νέα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου το Γραφείο Παλιάς Πόλης θα προχωρούσε στη σήμανση των ορίων της επέκτασης των καταστημάτων. Ακόμα περιμένουμε.
3) Τέλος, οι κραυγαλέα παρανομούντες συνεχίζουν τις γνωστές τους πρακτικές των καταλήψεων, χωρίς ουδείς να συγκινείται.